Eksportchef med kærlighed til købmandskab
Japan, Tyskland, Dubai eller USA. I ca. 25 lande verden over finder man produkter fra Odense Marcipan, og eksportchef Thomas Braüner ved præcis, hvad der falder i god smag i de enkelte lande.
Eksport har nemlig været hans ansvarsområde i 15 år. Eksempelvis ved han, at verdens mest marcipanelskende folk, tyskerne, er til sød marcipan, hvor mandlerne er helt fintrevne. Hvert land hver sin smag og traditioner, mens høj kvalitet er forventningen hos alle de udenlandske kunder.
”Jeg holder rigtig meget af den købmandsmæssige tilgang i mit job. Uanset om en ny kunde er en supermarkedskæde, en stor industrivirksomhed inden for kageproduktion eller et konditori, så synes jeg, det er spændende at få en dialog om, hvad de ønsker. Vi har en lang tradition for at tilpasse vores produkter til kundernes smag og behov.”
- Thomas Braüner.
Udvikler til den enkelte kunde
I et tæt samarbejde med kunden og produktudviklerne sørger Thomas for, at marcipanen passer til netop dét, den skal bruges til. Der er fx stor forskel på, om marcipanen skal bruges til at overtrække kager med, eller den skal bages i forbindelse med kager og desserter eller bruges til konfekt. Eksempelvis er marcipan i Japan lig med dansk bageri og wienerbrød. I USA er det almindeligt, at marcipanen indgår i den traditionsrige Apple Pie. Odense Marcipan starter imidlertid ikke på bar bund med at opfylde kundernes behov – der er op imod 200 opskrifter i arkivet.
Udover jobbet som eksportchef i Odense Marcipan rækker Thomas’ ansvarsområder også ind i resten af Odense Gruppen, som også omfatter Bæchs Conditori, IGOS og Frödinge Mejeri. Derfor har han også øjne og ører åbne for kundernes behov for kager, desserter, konfekture samt frugtfyldninger.
”Jobmæssigt oplever jeg, at jeg har fundet min helt rigtige hylde. Jeg har fantastiske kolleger og kommer ud til kunderne med en række produkter, som alle er kendt for høj kvalitet. Og hvis de gerne vil have syn for sagen, så inviterer vi dem gerne indenfor, så de selv kan se produktionen. Det gør altid stort indtryk og giver os en fælles oplevelse at tale ud fra,” siger Thomas.
Han understreger, at det er en stor styrke at have Orkla i ryggen som ejer, når man kommer fra lille Danmark. Det giver ro i maven hos kunderne.
En karriere med mange facetter
Karrieremæssigt har Thomas været ganske langt omkring, selv om omdrejningspunktet i mange år har været salg og eksport. Efter endt studentereksamen var han et par år i flyvevåbnet, men rykkede hurtigt videre for at blive eksportelev i en blomstergrossistvirksomhed. Herefter snusede han til livet i en detailkæde som salgsleder for så at vende tilbage til blomstereksport igen i en årrække. Herefter blev branchen skiftet ud med fødevareeksport hos Rynkeby og Daloon.
”Jeg er stolt af de produkter, jeg sælger. Og det er rigtigt vigtigt for min glæde ved at gå på arbejde at kunne stå inde for det, vi producerer og leverer til vores kunder. Men selv de bedste produkter gør det ikke alene. Arbejdsmiljøet er vigtigt. Vi arbejder i en meget flad organisation, hvor faglighed tæller, og hvor der er fokus på at være effektive, løsningsorienterede og lønsomme. Og så har vi en uformel omgangstone, som inviterer til, at mange siger deres mening,” fortæller Thomas.
Jobbet er forbundet med ca. 50 rejsedage om året. Før Covid og en hverdag med Teams var der en hel del flere.
”Verden er blevet lille på grund af digitale løsninger. Imidlertid kan den personlige kontakt aldrig helt erstattes. Derfor prioriteres kundebesøg og messer i udlandet, hvor jeg kan se nye og eksisterende kunder i øjnene. Det er altid vigtigt.”