Fra elev til kundeservicechef
- chefen gik på pension, og Jonas tog over

Kundeservicechefen hedder Jonas Arndal og er (i 2024) 28 år. Han er et godt eksempel på, hvordan et job hos Odense Marcipan hurtigt kan vokse sig stort, hvis ambitionerne er til stede, og timingen er rigtig.

Billede Af Jonas Arndal

Den 1. februar 2016 havde Jonas Arndal første arbejdsdag som handelsassistentelev i Odense Marcipan. Straks han var færdig med sin uddannelse blev han tilbudt job i kundeservice som salgsassistent. Knap to år efter skulle hans chef på pension og spurgte 24-årige Jonas, om han ikke havde lyst til at følge efter ham som kundeservicechef.

I dag er han ansvarlig for kundeservice og udgående logistik for Odense Gruppens fire selskaber: Odense Marcipan, Bæchs Conditori, IGOS og Frödinge Mejeri. Han er chef for i alt syv medarbejdere. 

”Min vej fra elev til chef på få år er et godt billede på, hvad der er muligt. Jeg har hele tiden fået både faglige og ledelsesmæssige udfordringer, og jeg blev leder i en ung alder, fordi ambitioner og timing gik op i en højere enhed.” 

- Jonas Arndal.

EZ 31 10 22 Odense Marcipan 9559

Leder for ældre kolleger
Han var stolt over tilliden, som hans chef viste ham ved at tilbyde ham jobbet som kundeservicechef, men også lidt betænkelig ved at skulle være leder for kolleger, som var væsentligt ældre end ham selv.

”Alle tog godt imod mig i det nye job. Vi kender alle hinanden og med vores flade ledelsesstruktur og en uformel tone, så blev det hurtigt hverdag,” siger Jonas.

Hverdagen blev alligevel hurtigt helt anderledes end forventet, da Covid lukkede landet ned lige efter, at Jonas var blevet chef i 2020. Stort set alle arbejdsgange blev i lang tid udfordret, men også udviklet. Teams og andre digitale måder at mødes på blev den nye normal. Både i forhold til medarbejdere, kolleger og kunder. Og det viste sig at være en styrke at være en leder fra en digital generation.  

I kølvandet på Covid gennemførte Jonas bl.a. et lederforløb hos DI for unge ledere, og siden har han suppleret med en uddannelsesforløb inden for transportjura og international transport.

Mozartkugler DK Emballage

Ansvarlig for produkterne til tiden
Og det er der god brug for i hverdagen. Foruden kundeserviceopgaver med mails, telefonopkald og pakker, så løfter Jonas og hans medarbejdere en stor logistikopgave for de fire virksomheder. De har bl.a. ansvaret for, at produkterne ankommer med lastbil til butikkerne, bagerne eller industrien til tiden.

”Når jeg kommer ind i en butik, så kan jeg godt lide at kigge på hylderne, hvor vores produkter er. Så ved jeg, at jeg har bidraget til, at vores produkter snart blive en del af en lækker dessert eller kage. Det er en stor tilfredsstillelse,” siger Jonas.

Han går rigtig meget op i god kundeservice og lige så meget i godt kollegaskab, som han ser som to sider af samme sag.

”For at vi kan yde rigtig god service, så skal vi opleve, at vores arbejde gør en forskel. Og det gør det. Vi har en stærk samarbejdskultur, hvor vi hjælper hinanden. Her er masser af smil og gode kolleger, man kan regne med,” siger Jonas.  

Læs også om